• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Praktyka dostępu do informacji publicznej w samorządzie terytorialnym

online

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą specjalnej platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Cele i korzyści

Przedmiotem zajęć jest analiza przepisów prawa i orzecznictwa, która pozwoli na zgodnie z prawem działanie w zakresie zapewnienia dostępu do informacji publicznej, granic tej informacji oraz prawnych możliwości ograniczeń w dostępie do informacji publicznej.
Szkolenie pozwoli na odpowiedzi na trudne pytania w sferze dostępu do informacji publicznej jak: gdzie są granice informacji publicznej, kiedy można odmówić obywatelowi informacji, jaka jest procedura związana z odmową oraz praktyka sądów przy ocenie poprawności działania administracji w sferze dostępu do informacji publicznej.

zwiń
rozwiń
Program

1. Zasada jawności. Transparentność i przejrzystość działania władz samorządowych.
2. Co to jest informacja publiczna?
3. Informacja publiczna prosta i przetworzona.
4. Dostęp do informacji publicznej jako konstytucyjne prawo obywatela.
5. Interes prawny a dostęp do informacji publicznej.
6. Podmioty zobowiązane do udzielania informacji publicznej.
7. Rada jako organ zobowiązany do udzielania informacji publicznej.
8. Rola przewodniczącego rady w zakresie dostępu do informacji publicznej.
9. Interpelacje i zapytania radnych a dostęp do informacji publicznej.
10. Zasady dostępu do informacji publicznej.
11. Tryb uzyskiwania informacji publicznej.
12. Formy dostępu do informacji publicznej:
a) BIP.
b) Wgląd do dokumentów urzędowych (co jest a co nie jest dokumentem urzędowym).
c) Szczególne rodzaje dokumentów (faktury, umowy, opinie prawne) i zasady ich udostępniania.
d) Dostęp do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów i innych podmiotów (czy możliwy jest wstęp na posiedzenia komisji rady i w jakim zakresie).
e) Centralne repozytorium.
13. Terminy związane z dostępem do informacji publicznej.
14. Informacja przetworzona (kto może o nią wystąpić, zasady jej sporządzania oraz dostępu).
15. Dostęp do informacji publicznej a ochrona prywatności i wyłączenia w tym zakresie (czego w urzędzie możemy dowiedzieć się o wójcie/burmistrzu?).
16. Dostęp do informacji publicznej a ochrona danych osobowych.
17. Dostęp do informacji publicznej a inne dane chronione.
18. Czy dostęp do informacji publicznej jest bezpłatny? Jaką opłatę można ustanowić?
19. Kiedy można odmówić dostępu do informacji publicznej i w jakiej formie?
20. Skargi w zakresie dostępu do informacji publicznej.
21. Analiza aktualnego orzecznictwa w zakresie dostępu do informacji publicznej.
22. Pytania i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Przewodniczący Rad, Radni, Sekretarze i pracownicy zajmujący się udostępnianiem informacji publicznej.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor nauk prawnych, adiunkt w Zakładzie Prawa Samorządu Terytorialnego Katedry Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego; specjalizuje się w zakresie: prawa samorządu terytorialnego, prawa urzędniczego, etyki pracownika samorządowego, zakładów opieki zdrowotnej i ochrony zdrowia, gospodarki komunalnej oraz innych zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego i prawa administracyjnego. Autor wielu publikacji z zakresu prawa administracyjnego i samorządu terytorialnego, w tym współautor Encyklopedii Samorządu Terytorialnego.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena:
260 zł netto/os.
Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Cena zawiera: udział w profesjonalnym szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia, możliwość konsultacji z trenerem.

Zgłoszenia:
Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: szkolenia@frdl.org.pl, faksem lub poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.mazowsze.pl do 24 sierpnia 2020 r.
UWAGA: LICZBA MIEJSC OGRANICZONA