1. Zasady gospodarowania rzeczowymi składnikami majątku ruchomego jednostek samorządowego sektora finansów publicznych.
2. Problematyka wewnętrznych regulacji dot. gospodarowania majątkiem ruchomym w samorządowych jednostkach i powiązanie ich z zasadami wynikające z zarządzania mieniem przez organ stanowiący i wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego (kompatybilność regulacji, „polityka rachunkowości”, obieg dokumentów finansowo-księgowych, podział obowiązków między pionem administracyjno-gospodarczym i księgowością).
3. Prawne zasady odpowiedzialności kierownika za gospodarowanie majątkiem jednostki.
4. Rodzaj i podstawy prawne odpowiedzialności pracowników za mienie powierzone i wykorzystywane przy wykonywaniu obowiązków służbowych – sposoby powierzania i rozliczania, w tym odpowiedzialność materialna.
5. Szczególne zadania jednostek prowadzących wspólną obsługę – CUW, ZEAS, urząd gminy.
6. Konieczność przeprowadzania okresowej, w tym przed inwentaryzacyjnej oceny stanu technicznego i przydatności składników majątkowych do prowadzonej działalności statutowej jednostki, wyeliminowanie składników zbędnych i niewykorzystywanych przez jednostkę oraz zepsutych stanowiących zagrożenie bezpieczeństwa dla użytkowników.
7. Szczególne zasady postępowania z rzeczami przyjętymi przez biuro rzeczy znalezionych (powiaty).
8. Komisja kwalifikacyjna, komisja likwidacyjna, komisja wspólna – powołanie, zasady działania, obieg dokumentacji.
9. Procedura kwalifikacji składników do zbędnych i zużytych – opinia rzeczoznawcy, czy zawsze jest konieczna?
10. Zasady ustalenia wartości składników majątkowych: stopień zużycia, wartość godziwa. Wartość zakupu, wartość księgowa, wartość rynkowa, wartość godziwa, wartość oferowana.
11. Sprzedaż zbędnych składników znacznej wartości-przetarg, zaproszenie do rokowań, aukcja, sprzedaż w trybie ofertowym.
12. Darowizna między samorządowymi jednostkami: wniosek, protokół zdawczo- odbiorczy, obieg dokumentów finansowo – księgowych.
13. Nieodpłatne przekazanie dla podmiotów nie publicznych w tym fundacji. organizacji charytatywnych, stowarzyszeń itp.
14. Sprzedaż dla pracowników i radnych.
15. Likwidacja jako ostateczny proces zagospodarowywania wg hierarchii określonej w ustawie o odpadach.
16. Szczególny tryb likwidacji sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz wyposażenia, stanowiącego odpady.
17. Sposób ujmowania likwidacji, sprzedaży, darowizny w księgach rachunkowych i ewidencji.
18. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
19. Wzory procedur.
Finanse, rachunkowość, podatki