1. Podstawowe pojęcia z zakresu prawa autorskiego:
a. Utwór a ochrona prawa autorskiego - definicja utworu.
b. Moment powstania ochrony, ochrona utworów w sieci, materiały nie podlegające ochronie prawa autorskiego, nota copyrightowa.
c. Utwory w instytucjach kultury, utwory pracownicze i powstałe na podstawie umów cywilnoprawnych.
d. Twórca - osoba twórcy; twórczość pracowników lub współpracowników instytucji kultury.
e. Twórczość wolontariuszy; twórczość osób niepełnoletnich; oświadczenia i gwarancje twórcy.
f. Autorskie prawa majątkowe i osobiste - czas trwania ochrony; możliwość wprowadzania zmian do utworów; publikacja utworów.
g. Dozwolony użytek utworów chronionych - prawo cytatu; prawo przedruku, sprawozdania z wydarzeń; działalność promocyjna.
2. Prawo autorskie w sieci Internet:
• Ochrona utworów w sieci Internet - strony internetowe; brak noty copyrightowej; brak możliwości kontaktu z twórcą.
• Podstawy prawne wykorzystanie utworów w sieci Internet - zgoda twórcy; dozwolony użytek utworów chronionych.
• Licencje otwarte - cel, zasady, podstawy prawne, ryzyka; portale z contentem.
• Umieszczanie materiałów na portalach społecznościowych - Facebook, Twitter.
3. Umowy z zakresu prawa autorskiego i prawa pokrewne:
• Umowy przenoszące autorskie prawa majątkowe i umowy licencyjne - istotne elementy umów, pola eksploatacji, wynagrodzenie.
• Prawa pokrewne w kontekście działalności kulturalnej - artystyczne wykonania, fonogramy, wideogramy, prawa do pierwszych wydań i wydań krytycznych.
• Ochrona scenariuszy i koncepcji - pomysł na wydarzenie kulturalne, scenariusze wystaw i wydarzeń, projekty, teksty związane z publikacjami, teksty promocyjne, dokumentowanie oraz informowanie o wydarzeniach.
4. Aspekty prawne działalności kulturalnej:
• Realizacja projektów a problematyka praw autorskich - ochrona projektu; wymagania grantodawcy, co do uzyskania praw autorskich; umowy z twórcami.
• Prawa autorskie pracowników instytucji kultury - utwory pracownicze; ustne licencje; rodzaje umów: dzieło, zlecenie, dzieło wraz z przeniesieniem praw autorskich.
• Organizacja wydarzeń kulturalnych - organizacje zbiorowego zarządzania; festiwale filmowe; festiwale muzyczne.
5. Prawo do wizerunku:
• Pojęcie wizerunku; podstawy prawne wykorzystanie wizerunku, zakres zgody na wykorzystanie wizerunku.
• Prawo do wizerunku podczas wydarzeń organizowanych przez instytucje kultury.
• Roszczenia związane z naruszeniem prawa do wizerunku; zgoda a problematyka danych osobowych (RODO).
Kultura, sport, NGO, promocja