• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Księgowanie wydatków rozliczanych w projektach unijnych

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą specjalnej platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Cele i korzyści

Zdobycie praktycznej wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do prawidłowego dostosowania i przygotowania księgowości jednostki do realizacji i rozliczenia projektów finansowanych z funduszy unijnych, a także przygotowania się do kontroli instytucji audytujących.
W trakcie szkolenia zostaną zaprezentowane praktyczne rozwiązania związane z przygotowaniem dokumentów księgowych, ewidencji księgowej do rozliczenie otrzymanej dotacji. Uczestnicy w trakcie zajęć poszerzą swoją wiedzę o zagadnienia związane z księgowością i rozliczaniem dotacji unijnych, a w szczególności w zakresie:

  • Przygotowania poprawnej dokumentacji księgowej i projektowej.
  • Sporządzenia polityki rachunkowości.
  • Zmodyfikowania zakładowego planu kont.
  • Prowadzenia ewidencji księgowej i sprawozdawczości w związku z realizacją umowy o dofinansowanie z różnych programów operacyjnych.
  • Kwalifikowalność kosztów w projekcie.
zwiń
rozwiń
Program

1. Zasady prowadzenia księgowości projektu:
a. Beneficjenci prowadzący pełną księgowość.
b. Uproszczone formy ewidencji.
c. Wymagania przewidziane RPO.
2. Zakładowy plan kont.
3. Dostosowanie polityki rachunkowości.

a. Zasady wynikające z uregulowań o rachunkowości, wytycznych oraz zawartych umów.
b. Dostosowanie polityki (zasad) rachunkowości do realizacji projektów współfinansowanych z funduszy europejskich.
c. Wyodrębniona ewidencja środków trwałych oraz ich umorzenie.
d. Wyodrębniona ewidencja środków pieniężnych.
e. Wyodrębniona ewidencja rozrachunków.
f. Wyodrębniona ewidencja kosztów.
g. Wyodrębniona ewidencja przychodów.
h. Zasady (metody) księgowania dotacji, przychodów projektu oraz zwrotów niewykorzystanych środków.
i. Ewidencja pomocnicza pozabilansowa oraz w arkuszu kalkulacyjnym – przykłady zastosowań.
j. Prezentacja dotacji w sprawozdaniu finansowym jednostki oraz jej wpływ na ocenę działalności jednostki w danym okresie sprawozdawczym.
4. Zasady dokumentowania i ewidencjonowania kosztów w projekcie.
5. Instrukcja obiegu i archiwizowania dokumentów księgowych związanych z realizacją projektów unijnych:

a. Dokumenty finansowo-księgowe.
b. Dokumenty merytoryczne.
c. Kontrola wewnętrzna i zewnętrzna projektu.
d. Kontrola merytoryczna.
e. Kontrola formalna.
f. Kontrola rachunkowa.
g. Przykłady nieprawidłowości i nadużyć w trakcie realizacji i dokumentacji rozliczeniowej projektów.
6. Koszty bezpośrednie i pośrednie.
7. Personel projektu.
8. Rozliczanie delegacji personelu projektu.
9. Księgowanie zaliczek, kosztów umów cywilno-prawnych personelu projektu, wydatków refakturowanych.
10. Wspólne warunki kwalifikowalności wydatków w odniesieniu do przykładowych kategorii wydatków kwalifikowanych:

a. Kwalifikowalność podatku VAT.
b. Wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w realizację PO.
c. Zakup środków trwałych.
d. Zakup używanych środków trwałych.
e. Zakup gruntu lub nieruchomości zabudowanej.
f. Wartości niematerialne i prawne.
g. Wkład niepieniężny.
h. Opłaty finansowe.
i. Koszty przygotowania projektu.
j. Leasing.
k. Amortyzacja.
11. Poprawność kwalifikowania w projekcie podatku VAT – m.in. na podstawie statusu podatnika, możliwości odzyskania podatku VAT, sporządzanej dokumentacji w zakresie podatku VAT.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Zajęcia skierowane do:
• Pracowników działów finansowo-księgowych, które to chcą podnieść swoje kwalifikacje z zakresu prowadzenia ewidencji księgowej realizowanych umów o dofinansowanie oraz rozliczania otrzymanych dotacji.
• Koordynatorów, asystentów projektów, którzy chcą zrozumieć zasady księgowości realizowanych dotacji.
• Osób, które aplikują o wsparcie finansowe z funduszy UE.
• Audytorów projektów unijnych, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę.
• Doradców podatkowych, którzy doradzają podmiotom w rozliczaniu kosztów i przychodów podatkowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczona wykładowczyni z wieloletnią praktyką, niezależny konsultant z dziedziny rachunkowości, finansów i analizy finansowej oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. Współpracownik naukowy Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Stały współpracownik wielu firm, urzędów marszałkowskich, Ministerstwa Gospodarki w zakresie rachunkowości finansowej, finansów, rachunku kosztów, rachunkowości zarządczej, finansów przedsiębiorstw, oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstw, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej, prowadzenia działalności gospodarczej, księgowości projektów unijnych, przygotowywania biznes planów w celu pozyskania środków unijnych, zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej, zarządzania finansami w firmie. Audytor realizacji projektów unijnych. Autorka artykułów na temat rachunkowości i finansów. Współautorka książki „Rachunkowość projektów współfinansowanych ze funduszy Unii Europejskiej”.

zwiń
rozwiń
Forma szkolenia:

• Szkolenie ma charakter teoretyczno-praktyczny, wykład połączony z przykładami rozliczania, księgowanie dotacji, przykładami błędów w rozliczaniu i księgowaniu dotacji.
• Metoda warsztatowa opartą o aktywizację uczestników.
• Wzajemna wymiana doświadczeń pomiędzy uczestnikami szkolenia i możliwość nawiązania kontaktu z osobami rozliczającymi projekty unijne.
• Wzajemne rozwiązywanie trudności uwzględniających specyfikę realizowanego projektu, a także specyfikę beneficjenta.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena:
260 zł netto. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Cena zawiera: udział w profesjonalnym szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia, możliwość konsultacji z trenerem.

Zgłoszenia:
Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: szkolenia@frdl.org.pl, faksem 41 243 62 63 lub poprzez formularz zgłoszenia www.frdl.mazowsze.pl do 1 września 2020 r.
UWAGA: LICZBA MIEJSC OGRANICZONA!