• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Instrukcja kancelaryjna i jednolity rzeczowy wykaz akt. Szczegółowe zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych oraz postępowania z dokumentacją w urzędzie

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą specjalnej platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Cele i korzyści
  • Analiza zasad obowiązującego systemu kancelaryjnego bezdziennikowego, uwzględniając realizację czynności kancelaryjnych w systemie tradycyjnym wspomaganym elektronicznie lub w EZD.
  • Analiza procesu tworzenia i nowelizacji Jednolitych Rzeczowych Wykazów Akt i gromadzenia dokumentacji zgodnie z nimi (z uwzględnieniem nowego kształtu wykazu ze stycznia 2020 r.)
  • Omówienie zasad klasyfikacji dokumentacji i ustalania okresów przechowywania dokumentacji, zwłaszcza po zmianach wprowadzonych RODO oraz przepisami Prawa pracy.
  • Warsztat przygotowuje do kontroli i audytów prowadzonych przez organy nadrzędne i nadzorujące z zakresu zarządzania dokumentacją.
zwiń
rozwiń
Program

1. Podstawowe przepisy prawne dotyczące zarządzania dokumentacją.

2. Treści aktów prawnych w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych:
a. obowiązki jednostek, które wybiorą system elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD);
b. obowiązki jednostek, które wybiorą system tradycyjny.

3. Jednolity rzeczowy wykaz akt – tworzenie znaków spraw, klasyfikacja dokumentacji.

4. Kwalifikacja archiwalna i kategorie archiwalne dokumentacji z uwzględnieniem wytycznych Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych z 2020 r.

5. Instrukcja kancelaryjna - przepisy ogólne:
a. postępowanie z dokumentacją spraw niezakończonych wytworzoną i zgromadzoną w podmiotach przed dniem wejścia w życie rozporządzenia w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt;
b. nadzór nad dokumentacją w jednostce;
c. bezdziennikowy system kancelaryjny (spis spraw, znak sprawy, teczki rzeczowe, itp.);
d. dokumentacja tworząca akta sprawy (znak sprawy).

6. Czynności kancelaryjne w systemie tradycyjnym i EZD:
a. organizacja obiegu dokumentów;
b. przyjmowanie, otwieranie, rejestrowanie, kontrola zawartości, przesyłek papierowych;
c. czynności przy wpływach: przekazanych pocztą elektroniczną, elektroniczną skrzynką podawczą (ESP) i na informatycznym nośniku danych ze szczególnym uwzględnieniem ograniczeń w zakresie pracy urzędów spowodowanych koronawirusem (zasady potwierdzania przez urząd złożenia dokumentów od klientów – podania nieelektroniczne i elektroniczne, zapisy tzw. ustawy covidowej);
d. załatwianie spraw: dekretacja, rejestracja spraw (spis spraw, znak sprawy), zakładanie teczek, redagowanie projektów pism, akceptacja, wysyłka pism w postaci papierowej i elektronicznej, rejestry przesyłek; dokumentacja spraw załatwianych ustnie, obieg wewnętrzny, dołączanie dokumentów do akt spraw;
e. kompletowanie akt sprawy w systemie pracy zdalnej podczas kwarantanny;
f. przechowywanie dokumentacji spraw zakończonych w komórkach organizacyjnych;
g. dokumentacja spraw zakończonych, skład chronologiczny i skład informatycznych nośników danych.

7. Postępowanie z aktami w przypadku reorganizacji lub likwidacji komórki lub jednostki organizacyjnej.

8. Tryb przekazywania dokumentacji na nośniku papierowym akt spraw zakończonych z komórek organizacyjnych do archiwum zakładowego.

9. Postępowanie z dokumentacją w momencie reorganizacji i likwidacji podmiotu.

10. Archiwum zakładowe, a registratura i „archiwa wydziałowe”, outsourcing archiwalny.

11. Dyskusja, pytania.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

ZAJĘCIE SKIEROWANE DO:

Pracowników kancelarii i sekretariatów, działów organizacyjnych, koordynatorów czynności kancelaryjnych, osób odpowiedzialnych za dokumentację w podmiotach prowadzących archiwa zakładowe i składnice akt w państwowych i samorządowych jednostkach organizacyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Specjalista ds. zarządzania dokumentacją, doktor nauk humanistycznych z zakresu historii najnowszej i archiwistyki, biegły sądowy, pracowała w administracji państwowej, prowadziła: kontrole biurowości i archiwizowania dokumentacji w  jednostkach państwowych i samorządowych; wykonała szereg ekspertyz dot. wartościowania akt decydując o czasookresie ich przechowywania; opiniowała wnioski o zniszczenie lub przejęcie akt do archiwum państwowego.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena:
250 zł netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Cena zawiera: udział w profesjonalnym szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia, możliwość konsultacji z trenerem.

Zgłoszenia:
Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: szkolenia@frdl.org.pl, faksem lub poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.mazowsze.pl do 9 września 2020 r.
UWAGA: LICZBA MIEJSC OGRANICZONA!