• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Sesja szkoleniowa Forum Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów Samorządów Terytorialnych

Zaproszenie 11-12 paźdzernika 2021

Te zajęcia realizowane będą w ramach sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów Samorządów Terytorialnych. Zajęcia w formule online.

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Mazowsze zaprasza Państwa do współtworzenia Forum Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów Samorządów Terytorialnych i udziału w najbliższej sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum. Zachęcamy Państwa do udziału w spotkaniu oraz do zrzeszenia się w Forum!

Przedmiot sesji konsultacyjno-szkoleniowej

Przedmiotem spotkania będzie omówienie aktualnej problematyki związanej z działalności samorządu terytorialnego. W programie spotkania znajdą się zagadnienia związane z podsumowaniem sytuacji finansowej JST oraz perspektyw finansów samorządów terytorialnych w przyszłości, zagadnienia związane ze zmianami w gospodarce odpadami, zagadnienia związane z relacjami pomiędzy organem wykonawczy a organem stanowiącym.

Do udziału w spotkaniu zaprosiliśmy licznych ekspertów i wykładowców.

Uczestnicy spotkania będą mieli możliwość przedstawienia kwestii problemowych, wymiany doświadczeń, zarówno z ekspertem prowadzącym spotkanie, jak i członkami Forum. Celem spotkania jest uzyskanie wielu cennych wskazówek i podpowiedzi, niezbędnych w codziennej pracy, dyskusji i uzyskania odpowiedzi na pytania od eksperta-w zakresie praktycznego stosowania przepisów. Liczymy na Państwa aktywne uczestnictwo w spotkaniu.

zwiń
rozwiń
Program sesji konsultacyjno-szkoleniowej

11 października 2021 r. – I dzień sesji
09.30 – Otwarcie październikowej Sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum.
9.30 – 11.00 Finanse JST w czasie pandemii oraz perspektywy finansowe na przyszłość.
Przedmiotem wystąpienia będzie omówienie zagadnień dotyczących finansów jednostek samorządu terytorialnego. Nasze rozważania oprzemy na analizie w kontekście ostatnich miesięcy pandemii i przyszłych planowanych zmian.
Przedstawiający: Ekspert ZMP i ZPP w dziedzinie finansów samorządu terytorialnego, wykorzystania informacji przestrzennej (GIS) oraz informatyzacji administracji publicznej.

 11.15 - 12.45 Wpływ Polskiego Ładu i rosnących kosztów funkcjonowania JST na możliwości finansowania inwestycji. Jak wybrnąć z problemu?
Samorządy działają w coraz trudniejszych warunkach zarówno pod względem malejących dochodów, jak i dynamicznie rosnących kosztów. W trakcie swojego wystąpienia prowadzący przedstawi szereg praktycznych i przetestowanych w samorządach sposobów na to, żeby mimo trudności gminy i miasta były dalej w stanie realizować programy rozwojowe w zakresie inwestycji.

Przedstawiający: Prezes Zarządu, założyciel i współwłaściciel Aesco Group Sp. z o.o., instytucji zajmującej się opracowywaniem rozwiązań dla jst w zakresie zarządzania finansami i zadłużeniem.
12.45 - 13.00 Przerwa
13.00 – 14.00 Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – wystąpienie w trakcie potwierdzania

12 października 2021 r. – II dzień sesji
9.00 - 9.05 Otwarcie II dnia październikowej Sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum.
09.05 - 10.30 Organ wykonawczy - organ stanowiąco-kontrolny samorządu terytorialnego - problemy prawne wzajemnych relacji.
Problematyka wzajemnych relacji organów samorządowych i dyskusja z tym związana towarzyszy samorządowi terytorialnemu od jego reaktywacji w 1990 r. Kolejne zmiany ustawowe nie tylko nie wyjaśniły tych skomplikowanych zależności lecz pogłębiły wątpliwości i problemy. Szczególnie problem ten widoczny jest w gminie, gdzie mandat społeczny posiadają obydwa organy. Można je obserwować na wielu płaszczyznach: wotum zaufania, problematyk budżetu i jego zmian, absolutorium, wydawanie poleceń służbowych pracownikom urzędu przez przewodniczącego rady, problematyka skarg, wniosków i petycji itp. W trakcie wystąpienia i dyskusji zostaną omówione najważniejsze z nich.
Przedstawiający: Doktor nauk prawnych, adiunkt w Zakładzie Prawa Samorządu Terytorialnego Katedry Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego; specjalizuje się w zakresie: prawa samorządu terytorialnego, prawa urzędniczego, etyki pracownika samorządowego, zakładów opieki zdrowotnej i ochrony zdrowia, gospodarki komunalnej oraz innych zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego i prawa administracyjnego. Autor wielu publikacji z zakresu prawa administracyjnego i samorządu terytorialnego, w tym współautor Encyklopedii Samorządu Terytorialnego

 10.30-12.00 Cyberbezpieczeństwo w JST – aspekty prawne
Podczas wystąpienia zostaną omówione m.in. następujące zagadnienia:
- aktualne problemy cyberbezpieczeństwa, w tym wpływ pandemii na cyberbezpieczeństwo,
- obowiązki kierownictwa JST w zakresie cyberbezpieczeństwa
Przedstawiający 1: Radca prawny, partner i współzałożyciel kancelarii dotlaw. Członek Komisji ds. Nowych Technologii w The European Bars Federation (FEB) oraz Wiceprzewodniczący Komisji ds. Nowych Technologii i Transformacji Cyfrowej OIRP Wrocław. Przed założeniem dotlaw przez kilka lat pracował w największej polskiej kancelarii prawnej doradzając m. in. spółkom skarbu państwa, podmiotom z branży farmaceutycznej, energetycznej oraz IT w obszarze compliance, ochrony danych osobowych, własności intelektualnej i cyberbezpieczeństwa. Od kilku lat prowadzi warsztaty i szkolenia z obszaru compliance oraz prawa nowych technologii, uczestniczy w konferencjach oraz prowadzi zajęcia na uczelniach wyższych.
Przedstawiający 2:  Partner i współzałożyciel kancelarii dotlaw,. Posiada kilkuletnie doświadczenie w doradztwie prawnym na rzecz przedsiębiorstw z branży IT i nowych technologii, które zdobywał w trakcie pracy dla największej polskiej kancelarii prawnej oraz jako prawnik wewnętrzny w spółce IT. Doradza m. in. w tworzeniu wzorców umów licencyjnych, wdrożeniowych i utrzymaniowych oraz w audytach zgodności i wdrożeniach RODO w przedsiębiorstwach. Od kilku lat prowadzi warsztaty i szkolenia z obszaru compliance oraz prawa nowych technologii, uczestniczy w konferencjach oraz prowadzi zajęcia na uczelniach wyższych.

 12.00 - 13.30 Czy można zoptymalizować gminne systemy gospodarowania odpadami komunalnymi w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach?
Podczas wystąpienia omówione zostaną zagadnienia:
- zakres usług świadczonych w zamian za opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- ustalanie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi -nieruchomości niezamieszkane w gminnym systemie odpadowym
- zamówienia publiczne, w tym zamówienia in house, jako mechanizm optymalizacji systemu.
Przedstawiający: Prawnicy z Kancelarii Prawna Dr Krystian Ziemski & Partners.
13.30 - 13.45 PRZERWA
13.45 – 14.50 Program SBC jako instrument polityki mieszkaniowej gminy.
W programie wsparcia społecznego budownictwa czynszowego (SBC) BGK udziela preferencyjnych, długoterminowych kredytów inwestorom współpracującym z gminami – towarzystwom budownictwa społecznego/społecznym inicjatywom mieszkaniowym, spółkom gminnym i spółdzielniom mieszkaniowym. Kredytami SBC można sfinansować mieszkania na wynajem o umiarkowanej stawce czynszu, również w formule dojścia do własności. Kredyty nie obciążają wskaźników długu gminy i można je połączyć z bezzwrotnym wsparciem dla samorządu ze środków Funduszu Dopłat oraz Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa. Najemców można objąć programem dopłat do czynszu Mieszkanie na Start.
Przedstawiający: Dyrektor Departamentu Kredytowych Programów Mieszkaniowych, Bank Gospodarstwa Krajowego.
14.50- 15.00 Podsumowanie październikowej sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum.

Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w organizowanych wydarzeniach.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzących

dr Jan Maciej Czajkowski - Ekspert ZMP i ZPP w dziedzinie finansów samorządu terytorialnego, wykorzystania informacji przestrzennej (GIS) oraz informatyzacji administracji publicznej.

Mariusz Gołaszewski – Prezes Zarządu, założyciel i współwłaściciel Aesco Group Sp. z o.o., instytucji zajmującej się opracowywaniem rozwiązań dla jst w zakresie zarządzania finansami i zadłużeniem.

Rafał Budzisz - Doktor nauk prawnych, adiunkt w Zakładzie Prawa Samorządu Terytorialnego Katedry Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego; specjalizuje się w zakresie: prawa samorządu terytorialnego, prawa urzędniczego, etyki pracownika samorządowego, zakładów opieki zdrowotnej i ochrony zdrowia, gospodarki komunalnej oraz innych zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego i prawa administracyjnego. Autor wielu publikacji z zakresu prawa administracyjnego i samorządu terytorialnego, w tym współautor Encyklopedii Samorządu Terytorialnego

Michał Skrzywanek - radca prawny, partner i współzałożyciel kancelarii dotlaw. Członek Komisji ds. Nowych Technologii w The European Bars Federation (FEB) oraz Wiceprzewodniczący Komisji ds. Nowych Technologii i Transformacji Cyfrowej OIRP Wrocław. Przed założeniem dotlaw przez kilka lat pracował w największej polskiej kancelarii prawnej doradzając m. in. spółkom skarbu państwa, podmiotom z branży farmaceutycznej, energetycznej oraz IT w obszarze compliance, ochrony danych osobowych, własności intelektualnej i cyberbezpieczeństwa. Od kilku lat prowadzi warsztaty i szkolenia z obszaru compliance oraz prawa nowych technologii, uczestniczy w konferencjach oraz prowadzi zajęcia na uczelniach wyższych.

Jędrzej Stępniowski - partner i współzałożyciel kancelarii dotlaw,. Posiada kilkuletnie doświadczenie w doradztwie prawnym na rzecz przedsiębiorstw z branży IT i nowych technologii, które zdobywał w trakcie pracy dla największej polskiej kancelarii prawnej oraz jako prawnik wewnętrzny w spółce IT. Doradza m. in. w tworzeniu wzorców umów licencyjnych, wdrożeniowych i utrzymaniowych oraz w audytach zgodności i wdrożeniach RODO w przedsiębiorstwach. Od kilku lat prowadzi warsztaty i szkolenia z obszaru compliance oraz prawa nowych technologii, uczestniczy w konferencjach oraz prowadzi zajęcia na uczelniach wyższych.

Maciej Kiełbus i Konrad Różowicz Kancelaria Prawna Dr Krystian Ziemski & Partners.

Dariusz Stachera - Dyrektor Departamentu Kredytowych Programów Mieszkaniowych, Bank Gospodarstwa Krajowego.

zwiń
rozwiń
Ważne informacje o szkoleniu

Spotkanie będzie realizowane w formule online za pośrednictwem platformy Zoom meeting. Poniżej prezentujemy szczegółowy program. Poniżej prezentujemy szczegółowy program. Prosimy o potwierdzenie obecności do dnia 7 października 2021 r. poprzez przesłanie informacji na skrzynkę mailową biuro@frdl-lodz.pl Zgłoszonym uczestnikom w wiadomości zwrotnej prześlemy kilka dni przed spotkaniem link do webinarium.

Serdecznie zapraszamy do udziału najbliższej sesji Forum!

Z poważaniem

Marcin Wielgus

Zastępca Dyrektora
FRDL Centrum Mazowsze

zwiń
rozwiń