11 października 2021 r. – I dzień sesji
09.30 – Otwarcie październikowej Sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum.
9.30 – 11.00 Finanse JST w czasie pandemii oraz perspektywy finansowe na przyszłość.
Przedmiotem wystąpienia będzie omówienie zagadnień dotyczących finansów jednostek samorządu terytorialnego. Nasze rozważania oprzemy na analizie w kontekście ostatnich miesięcy pandemii i przyszłych planowanych zmian.
Przedstawiający: Ekspert ZMP i ZPP w dziedzinie finansów samorządu terytorialnego, wykorzystania informacji przestrzennej (GIS) oraz informatyzacji administracji publicznej.
11.15 - 12.45 Wpływ Polskiego Ładu i rosnących kosztów funkcjonowania JST na możliwości finansowania inwestycji. Jak wybrnąć z problemu?
Samorządy działają w coraz trudniejszych warunkach zarówno pod względem malejących dochodów, jak i dynamicznie rosnących kosztów. W trakcie swojego wystąpienia prowadzący przedstawi szereg praktycznych i przetestowanych w samorządach sposobów na to, żeby mimo trudności gminy i miasta były dalej w stanie realizować programy rozwojowe w zakresie inwestycji.
Przedstawiający: Prezes Zarządu, założyciel i współwłaściciel Aesco Group Sp. z o.o., instytucji zajmującej się opracowywaniem rozwiązań dla jst w zakresie zarządzania finansami i zadłużeniem.
12.45 - 13.00 Przerwa
13.00 – 14.00 Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – wystąpienie w trakcie potwierdzania
12 października 2021 r. – II dzień sesji
9.00 - 9.05 Otwarcie II dnia październikowej Sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum.
09.05 - 10.30 Organ wykonawczy - organ stanowiąco-kontrolny samorządu terytorialnego - problemy prawne wzajemnych relacji.
Problematyka wzajemnych relacji organów samorządowych i dyskusja z tym związana towarzyszy samorządowi terytorialnemu od jego reaktywacji w 1990 r. Kolejne zmiany ustawowe nie tylko nie wyjaśniły tych skomplikowanych zależności lecz pogłębiły wątpliwości i problemy. Szczególnie problem ten widoczny jest w gminie, gdzie mandat społeczny posiadają obydwa organy. Można je obserwować na wielu płaszczyznach: wotum zaufania, problematyk budżetu i jego zmian, absolutorium, wydawanie poleceń służbowych pracownikom urzędu przez przewodniczącego rady, problematyka skarg, wniosków i petycji itp. W trakcie wystąpienia i dyskusji zostaną omówione najważniejsze z nich.
Przedstawiający: Doktor nauk prawnych, adiunkt w Zakładzie Prawa Samorządu Terytorialnego Katedry Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego; specjalizuje się w zakresie: prawa samorządu terytorialnego, prawa urzędniczego, etyki pracownika samorządowego, zakładów opieki zdrowotnej i ochrony zdrowia, gospodarki komunalnej oraz innych zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego i prawa administracyjnego. Autor wielu publikacji z zakresu prawa administracyjnego i samorządu terytorialnego, w tym współautor Encyklopedii Samorządu Terytorialnego
10.30-12.00 Cyberbezpieczeństwo w JST – aspekty prawne
Podczas wystąpienia zostaną omówione m.in. następujące zagadnienia:
- aktualne problemy cyberbezpieczeństwa, w tym wpływ pandemii na cyberbezpieczeństwo,
- obowiązki kierownictwa JST w zakresie cyberbezpieczeństwa
Przedstawiający 1: Radca prawny, partner i współzałożyciel kancelarii dotlaw. Członek Komisji ds. Nowych Technologii w The European Bars Federation (FEB) oraz Wiceprzewodniczący Komisji ds. Nowych Technologii i Transformacji Cyfrowej OIRP Wrocław. Przed założeniem dotlaw przez kilka lat pracował w największej polskiej kancelarii prawnej doradzając m. in. spółkom skarbu państwa, podmiotom z branży farmaceutycznej, energetycznej oraz IT w obszarze compliance, ochrony danych osobowych, własności intelektualnej i cyberbezpieczeństwa. Od kilku lat prowadzi warsztaty i szkolenia z obszaru compliance oraz prawa nowych technologii, uczestniczy w konferencjach oraz prowadzi zajęcia na uczelniach wyższych.
Przedstawiający 2: Partner i współzałożyciel kancelarii dotlaw,. Posiada kilkuletnie doświadczenie w doradztwie prawnym na rzecz przedsiębiorstw z branży IT i nowych technologii, które zdobywał w trakcie pracy dla największej polskiej kancelarii prawnej oraz jako prawnik wewnętrzny w spółce IT. Doradza m. in. w tworzeniu wzorców umów licencyjnych, wdrożeniowych i utrzymaniowych oraz w audytach zgodności i wdrożeniach RODO w przedsiębiorstwach. Od kilku lat prowadzi warsztaty i szkolenia z obszaru compliance oraz prawa nowych technologii, uczestniczy w konferencjach oraz prowadzi zajęcia na uczelniach wyższych.
12.00 - 13.30 Czy można zoptymalizować gminne systemy gospodarowania odpadami komunalnymi w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach?
Podczas wystąpienia omówione zostaną zagadnienia:
- zakres usług świadczonych w zamian za opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- ustalanie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi -nieruchomości niezamieszkane w gminnym systemie odpadowym
- zamówienia publiczne, w tym zamówienia in house, jako mechanizm optymalizacji systemu.
Przedstawiający: Prawnicy z Kancelarii Prawna Dr Krystian Ziemski & Partners.
13.30 - 13.45 PRZERWA
13.45 – 14.50 Program SBC jako instrument polityki mieszkaniowej gminy.
W programie wsparcia społecznego budownictwa czynszowego (SBC) BGK udziela preferencyjnych, długoterminowych kredytów inwestorom współpracującym z gminami – towarzystwom budownictwa społecznego/społecznym inicjatywom mieszkaniowym, spółkom gminnym i spółdzielniom mieszkaniowym. Kredytami SBC można sfinansować mieszkania na wynajem o umiarkowanej stawce czynszu, również w formule dojścia do własności. Kredyty nie obciążają wskaźników długu gminy i można je połączyć z bezzwrotnym wsparciem dla samorządu ze środków Funduszu Dopłat oraz Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa. Najemców można objąć programem dopłat do czynszu Mieszkanie na Start.
Przedstawiający: Dyrektor Departamentu Kredytowych Programów Mieszkaniowych, Bank Gospodarstwa Krajowego.
14.50- 15.00 Podsumowanie październikowej sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum.
Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w organizowanych wydarzeniach.
FORA SAMORZĄDOWE