Serdecznie zapraszamy Państwa na szkolenie dotyczące prawidłowego przeprowadzenia, rozliczenia i dokumentowanie inwentaryzacji w jednostkach samorządu terytorialnego.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanego przez nas szkolenia, omówimy zasady prawidłowego przeprowadzania, rozliczenia i dokumentowania inwentaryzacji za 2021/2022r. w jst, z głównym księgowym i przy obsłudze, prowadzonej przez CUW. Prowadzący przedstawi wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki majątkiem w kontekście ustaleń kontrolnych regionalnych izb obrachunkowych oraz Najwyższej Izby Kontroli.

Cele i korzyści

• Uzyskanie wiedzy jak prawidłowo przeprowadzić inwentaryzację w jednostce samorządowej oraz jak prawidłowo ją udokumentować?
• Wskazanie najczęstszych błędów popełnianych podczas inwentaryzacji. Poznanie konsekwencji za nieprawidłowości, powstałe w trakcie inwentaryzacji.
• Przedstawienie wybranych zagadnień w zakresie gospodarowania majątkiem ze szczególnym uwzględnieniem kwestii związanych z zarządzeniem gruntami i budynkami.

Program

I. Inwentaryzacja w jednostce samorządowej:
1. Cel inwentaryzacji.
2. Wewnętrzne unormowania w zakresie inwentaryzacji – co należy uregulować?
3. Rozpoczęcie inwentaryzacji – kto ją inicjuje i w jaki sposób?
4. Różnica pomiędzy uzgadnianiem sald a inwentaryzacją.
5. Jak przeprowadzić likwidację środków trwałych przed rozpoczęciem spisu z natury?
6. Metody przeprowadzania inwentaryzacji:
• spis z natury w tym: przygotowanie spisu; technika; inwentaryzacja składników majątkowych w ewidencji wartościowej i ilościowej; wykorzystanie czytników kodów paskowych, pracownicy, którzy mogą uczestniczyć w spisie z natury; wycena wartości spisanych składników; inwentaryzacja obcych środków trwałych, inwentaryzacja: laptopów, telefonów komórkowych, samochodów służbowych,
• potwierdzenia sald w tym: kiedy wysyłamy prośbę o potwierdzenia salda oraz jak się zachować, jeśli nie otrzymamy odpowiedzi od kontrahenta lub otrzymamy wcześniej, niż sami wysłaliśmy prośbę o potwierdzenie salda, czy inwentaryzujemy salda zerowe?
• porównanie danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami w tym: jakie salda porównujemy; jakie dokumenty bierzemy pod uwagę?
7. Terminy i częstotliwość przeprowadzania inwentaryzacji, w tym jakie składniki pasywów i aktywów należy inwentaryzować corocznie, a jakie w innych okresach, w jakim okresie przeprowadzamy inwentaryzację drogą spisu z natury, potwierdzenia sald i weryfikacji oraz co oznacza sformułowanie, że inwentaryzację przeprowadzamy np. raz w ciągu 4 lat?
8. Inwentaryzacja drogą weryfikacji – do kiedy należy przeprowadzić?
9. Wybrane interpretacje Ministerstwa Finansów - Departamentu Rachunkowości dotyczące inwentaryzacji.
II. Odpowiedzialność za inwentaryzację:
1. Odpowiedzialność za inwentaryzację kierownika jednostki, skarbnika, głównego księgowego, pracowników jednostki i członków komisji inwentaryzacyjnych – zasady odpowiedzialności.
2. Prawidłowe powierzenie obowiązków w zakresie inwentaryzacji pracownikom jednostki.
3. Kto i w jakim zakresie odpowiada za naruszenie dyscypliny finansów publicznych za nieprzeprowadzenie lub nierzetelne przeprowadzenie inwentaryzacji?
4. Najczęstsze nieprawidłowości w zakresie przeprowadzania inwentaryzacji?
III. Dokumentowanie przeprowadzenia inwentaryzacji oraz jej rozliczenia:
1. Dokumentowanie inwentaryzacji – w jaki sposób ją dokumentujemy, by nie mieć kłopotów w trakcie kontroli zewnętrznych.
2. Rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych, w tym do kiedy należy przeprowadzić, jak udokumentować powstanie i rozliczenie różnic oraz sposób ujęcia w księgach rachunkowych oraz obciążenie pracownika za niedobór.
3. Odpowiedzialność materialna pracowników.
IV. Inwentaryzacja- częste problemy w szczególności:
1. Inwentaryzacja składników niskocennych ewidencjonowanych w ewidencji pozabilansowej.
2. Inwentaryzacja rzeczy znalezionych.
3. Jeżeli przeprowadzamy inwentaryzację np. w okresie od 1 grudnia do 31 grudnia 2021 r. to czy wg stanu na dzień 30 listopada czy 31 grudnia?
4. Weryfikacja – z jakimi dokumentami należy porównać księgi rachunkowe?
5. Błędy w zakresie inwentaryzacji laptopów, telefonów komórkowych, samochodów służbowych, aparatów fotograficznych, kamer, instrumentów muzycznych.
6. Inwentaryzacja zbiorów bibliotecznych, zgromadzonych w bibliotekach przyszkolnych.
7. Czy inwentaryzujemy urządzenia vendingowe, znajdujące się na terenie jednostki?
8. Pole spisowe – co to jest i do czego służy?
9. Inwentaryzacja ciągła – kiedy możemy stosować?
10. Weryfikacja – czy przy inwentaryzacji gruntów można porównać księgi rachunkowe z ewidencją geodezyjną?
11. Inwentaryzacja metodą spisu z natury środków trwałych raz w ciągu 4 lat – czy dotyczy to wszystkich środków trwałych?
12. Metody inwentaryzacji majątku obcego, znajdującego się w jednostkach np. będącego w użyczeniu.
13. Metody inwentaryzacji sprzętu komputerowego, solarów itp. oddanego w używanie osobom trzecim.
14. Inwentaryzacja składników majątkowych będących w użytkowaniu OSP.
15. Metody inwentaryzacji wartości niematerialnych i prawnych.
16. Metody inwentaryzacji udziałów w spółkach kapitałowych.
17. Metody inwentaryzacji akcji w spółkach kapitałowych.
18. W jakich odstępach czasowych należy inwentaryzować place zabaw, siłownie zlokalizowane np. w parkach?
19. Do kiedy należy przeprowadzić inwentaryzację, jeśli jej termin ustawowy upływa 15 stycznia, a dzień ten jest sobotą lub niedzielą?
V. Inwentaryzacja w przypadku obsługi prowadzonej przez CUW:
1. Inwentaryzacja w jednostkach oświatowych zbiorów bibliotecznych – czy stosujemy ustawę o rachunkowości czy skontrum?
2. Kto zarządza i odpowiada za inwentaryzację przeprowadzaną metodą spisu z natury, potwierdzenia sald i weryfikacji w jednostce z obsługą prowadzoną przez CUW?
3. Kto powołuje komisje inwentaryzacyjne, czy są możliwe komisje łączone, składające się z pracowników różnych jednostek?
VI. Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki majątkiem:
1. Podstawa władania budynkiem i gruntem przez jednostki w świetle uregulowań art. 18 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami:
• umowy najmu, dzierżawy, umowy użyczenia,
• trwały zarząd.
2. Różnica pomiędzy użytkowaniem, a użyczeniem i dopuszczalność stosowania tych form w jednostkach samorządowych.
3. Kto ewidencjonuje grunty i budynki przy umowie najmu, użyczenia, dzierżawy, trwałym zarządzie, użytkowaniu wieczystym?
4. Na jakiej podstawie ewidencjonujemy w księgach rachunkowych jednostki organizacyjnej grunt i budynek?
5. Podstawa prawna zawierania przez kierowników jednostek organizacyjnych umów najmu dotyczących ich budynków.
6. Nieruchomości w trwałym zarządzie np. jednostek oświatowych – kto ustala stawki czynszu – wójt czy dyrektor szkoły?
7. Nadzór nad placami zabaw i siłowniami zewnętrznymi – jakie są wymogi prawne?
8. Ewidencja pozabilansowa – kiedy ją stosujemy?
VII. Majątek gminy, a jednostki pomocnicze:
1. Zasady przekazywania składników mienia ruchomego i nieruchomego sołectwu (wzory dokumentów).
2. Zasady nadzoru nad przekazanym sołectwu mieniem.
3. Inwentaryzacja mienia przekazanego sołectwu.

Informacje o prowadzącym

Prowadzi szkolenia od 2003 r. Wieloletni Naczelnik Wydziału Kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie, wcześniej Główny Inspektor Wydziału Kontroli RIO, obecnie Zastępca Burmistrza. Autor artykułów, trener, praktyk, specjalista z zakresu kontroli, finansów publicznych, budżetu zadaniowego i zamówień publicznych. Wykładowca uniwersytecki, stały współpracownik FRDL.

Koordynatorzy

 

Elżbieta Roman

Specjalista ds. szkoleń
tel. 
+48 732 983 894
elzbieta.roman@frdl.org.p