Egzekucja podatków i opłat w 2022 roku
Przepisy dotyczące egzekucji podatków i opłat lokalnych oraz systemu teleinformatycznego eTW po zmianach w 2021 r. nadal sprawiają wiele problemów. W związku z powyższym proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu, które pozwoli usystematyzować wiedzę i nabyć praktyczne umiejętności, by móc prawidłowo prowadzić postępowania egzekucyjne w 2022r. Podczas zajęć podsumujemy w jasny i przejrzysty sposób wszystkie zmiany jakie zaszły w ciągu ostatnich miesięcy w postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
- Omówimy, jak uzyskać dostęp do systemu teleinformatycznego, za pośrednictwem którego wierzyciel ma obowiązek przesyłać tytuły wykonawcze do naczelnika urzędu skarbowego, ponadto przedstawimy wzór tytułu wykonawczego obowiązujący w Aplikacji e-TW.
- Zweryfikujemy, jak nowelizacja ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji sprawdza się w praktyce.
- Na przykładach nauczymy się obliczać termin przedawnienia kosztów upomnień.
- Wskażemy, które zmiany sprawiają najwięcej kłopotów wierzycielom.
- Podpowiemy, po które rozwiązania wójt, burmistrz, prezydent miasta sięga najchętniej.
- Umożliwimy zdobycie praktycznych porad i wskazówek w celu prawidłowego wykonywania zadań oraz uniknięcia błędów ujawnianych podczas kontroli.
- Podczas szkolenia zapewnimy możliwość konsultacji kwestii problemowych oraz wyjaśnienia wątpliwości w stosowaniu przepisów.
- Udzielimy odpowiedzi na pytania:
- Jak prawidłowo sporządzić i przekazać tytuł wykonawczy, zgodnie z wymaganiami znowelizowanej ustawy? Kiedy wpisujemy zaległe podatki do Rejestru Należności Publicznoprawnych?
- Kiedy można nie podejmować czynności, zmierzających do egzekucji?
- Co zrobić w przypadku awarii systemu? Jak wtedy wystawić tytuł wykonawczy?
- Czy można przerwać bieg terminu przedawnienia kosztów upomnień?
- Kiedy i w jaki sposób wystawiamy kolejny tytuł wykonawczy?
- Co oznacza przedawnienie kosztów upomnień? Czy koszty egzekucyjne można umorzyć?
1. Jak w praktyce sprawdza się system teleinformatyczny eTW jako nowe narzędzie do przesyłania tytułów wykonawczych:
- Czy wszyscy mamy dostęp do systemu teleinformatycznego? Jeśli nie, to dlaczego?
- Jak prawidłowo uzyskać login i hasło dostępu?
- Jak prawidłowo sporządzić i przekazać tytuł wykonawczy, zgodnie z wymaganiami znowelizowanej ustawy? Jakie dokumenty należy załączyć do tytułu wykonawczego?
- Co się stanie, jeżeli tytuł wykonawczy nie będzie spełniał wymogów znowelizowanej ustawy?
- Omówimy wzór tytułu wykonawczego obowiązujący w Aplikacji e-TW.
2. Postępowanie przedegzekucyjne:
- Na czym polegają działania informacyjne wierzyciela? Czy jest to prawo czy obowiązek wierzyciela?
- Kiedy wpisujemy zaległe podatki do Rejestru Należności Publicznoprawnych?
3. Upomnienia:
- Wzór upomnienia. Przedawnienie kosztów upomnień: przesłanki przedawnienia kosztów upomnień.
- Czy wszystkie „stare” koszty upomnień się przedawniły?
- Jak liczyć termin przedawnienia kosztów upomnień?
- Czy i jakie okoliczności przerywają bieg terminu przedawnienia kosztów upomnień?
- Na konkretnych przykładach nauczymy się obliczać termin przedawnienia kosztów upomnień.
- Jak w praktyce przedawnić koszty upomnienia?
- Co w praktyce oznacza przedawnienie kosztów upomnień? Czy w związku z przedawnieniem kosztów upomnień, musimy je gdzieś odpisać? Kto odpowiada za przedawnienie kosztów upomnień?
4. Przesłanki do niepodejmowania egzekucji:
- Jakie sytuacje usprawiedliwiają niepodejmowanie czynności zmierzających do egzekucji?
- Kiedy egzekucja podatków jest obowiązkowa, a kiedy nie?
- Co się bardziej opłaca: podjęcie egzekucji czy nieprzystąpienie do niej?
5. Ustawowa regulacja współpracy wierzyciela, organu egzekucyjnego i dłużnika – na czym polega? Jakie warunki musi spełnić wójt, burmistrz, prezydent miasta czy zarząd związku międzygminnego, aby nie uchybić przepisom?
6. Dalszy tytuł wykonawczego – kiedy mamy obowiązek go wystawić?
- Czym różnią się dalsze tytuły wystawiane do zbiegu egzekucji i wpisu hipoteki?
- Kiedy wystawiamy dalszy tytuł wykonawczy w ponownej egzekucji?
7. Kolejny tytuł wykonawczy – na czym polega i do czego służy? Kiedy i w jaki sposób wystawiamy kolejny tytuł wykonawczy?
8. Nowe uregulowania ponownego wszczęcia egzekucji:
- Kiedy umorzone postępowanie egzekucyjne można wszcząć ponownie?
- Czy jest to prawo czy obowiązek wierzyciela?
- Jak powinien postąpić wójt, żeby ponowna egzekucja była skuteczna i doprowadziła do wyegzekwowania zaległości?
- Czy w ponownie wszczętej egzekucji wierzyciel może dochodzić i w jaki sposób zapłaconych we wcześniejszych egzekucjach kosztów egzekucyjnych?
9. Nowy katalog opłat w postępowaniu egzekucyjnym w administracji:
- Które opłaty będzie ponosił wierzyciel? Jak się przed nimi uchronić?
- Jak wójt będzie mógł odzyskać zapłacone przez wierzyciela (wójta) koszty egzekucyjne?
- Czy koszty egzekucyjne można umorzyć? Jak doprowadzić do umorzenia kosztów egzekucyjnych?
- Przedawnienie kosztów egzekucyjnych, czyli które koszty będą obciążać wierzyciela, a które wójt będzie mógł uznać za przedawnione? Jak liczyć termin przedawnienia kosztów egzekucyjnych?
- Kto odpowiada za przedawnienie kosztów egzekucyjnych?
10. Nowe osoby w postępowaniu egzekucyjnym – kto oprócz dłużnika może płacić po wystawieniu tytułu wykonawczego?
11. Odpowiedzi na pytania.
Doktor nauk prawnych o specjalności prawo finansowe; ekspert w dziedzinie dochodów jst, procedur podatkowych i egzekucji należności na rzecz jednostek samorządu terytorialnego; rozprawę doktorską obroniła na Wydziale Prawa i Administracji w Katedrze Prawa Finansowego i Prawa Podatkowego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie; wieloletni redaktor naczelny „Prawa Finansów Publicznych”, konsultant NIK Delegatury w Poznaniu, konsultant i wykładowca RIO, autor książek min.: „Podatki dla gmin i nie tylko”, „Windykacja podatków. Komentarz praktyczny”, „Zaświadczenia”, „Dochodzenie i egzekucja opłaty śmieciowej”, „Zmiany w postępowaniu egzekucyjnym w administracji – praktyka” oraz publikacji z dziedziny prawa finansowego i procedur podatkowych „Gazety Prawnej”, „Finansów Komunalnych”, „Przeglądu podatków lokalnych i finansów samorządowych”, „Prawa Finansów Publicznych”, biuletynów RIO oraz wydawnictw INFOR, CH Beck i Wolters Kluwer Polska.
Elżbieta Roman
Specjalista ds. szkoleń
tel. +48 732 983 894
elzbieta.roman@frdl.org.p