Przepisy dotyczące egzekucji podatków i opłat lokalnych oraz systemu teleinformatycznego eTW po zmianach w 2021 r. nadal sprawiają wiele problemów. W związku z powyższym proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu, które pozwoli usystematyzować wiedzę i nabyć praktyczne umiejętności, by móc prawidłowo prowadzić postępowania egzekucyjne w 2022r. Podczas zajęć podsumujemy w jasny i przejrzysty sposób wszystkie zmiany jakie zaszły w ciągu ostatnich miesięcy w postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Cele i korzyści

  • Omówimy, jak uzyskać dostęp do systemu teleinformatycznego, za pośrednictwem którego wierzyciel ma obowiązek przesyłać tytuły wykonawcze do naczelnika urzędu skarbowego, ponadto przedstawimy wzór tytułu wykonawczego obowiązujący w Aplikacji e-TW.
  • Zweryfikujemy, jak nowelizacja ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji sprawdza się w praktyce.
  • Na przykładach nauczymy się obliczać termin przedawnienia kosztów upomnień.
  • Wskażemy, które zmiany sprawiają najwięcej kłopotów wierzycielom.
  • Podpowiemy, po które rozwiązania wójt, burmistrz, prezydent miasta sięga najchętniej.
  • Umożliwimy zdobycie praktycznych porad i wskazówek w celu prawidłowego wykonywania zadań oraz uniknięcia błędów ujawnianych podczas kontroli.
  • Podczas szkolenia zapewnimy możliwość konsultacji kwestii problemowych oraz wyjaśnienia wątpliwości w stosowaniu przepisów.
  • Udzielimy odpowiedzi na pytania:
  • Jak prawidłowo sporządzić i przekazać tytuł wykonawczy, zgodnie z wymaganiami znowelizowanej ustawy? Kiedy wpisujemy zaległe podatki do Rejestru Należności Publicznoprawnych?
  • Kiedy można nie podejmować czynności, zmierzających do egzekucji?
  • Co zrobić w przypadku awarii systemu? Jak wtedy wystawić tytuł wykonawczy?
  • Czy można przerwać bieg terminu przedawnienia kosztów upomnień?
  • Kiedy i w jaki sposób wystawiamy kolejny tytuł wykonawczy?
  • Co oznacza przedawnienie kosztów upomnień? Czy koszty egzekucyjne można umorzyć?

Program

1. Jak w praktyce sprawdza się system teleinformatyczny eTW jako nowe narzędzie do przesyłania tytułów wykonawczych:

  • Czy wszyscy mamy dostęp do systemu teleinformatycznego? Jeśli nie, to dlaczego?
  • Jak prawidłowo uzyskać login i hasło dostępu?
  • Jak prawidłowo sporządzić i przekazać tytuł wykonawczy, zgodnie z wymaganiami znowelizowanej ustawy? Jakie dokumenty należy załączyć do tytułu wykonawczego?
  • Co się stanie, jeżeli tytuł wykonawczy nie będzie spełniał wymogów znowelizowanej ustawy?
  • Omówimy wzór tytułu wykonawczego obowiązujący w Aplikacji e-TW.

2. Postępowanie przedegzekucyjne: 

  • Na czym polegają działania informacyjne wierzyciela? Czy jest to prawo czy obowiązek wierzyciela?
  • Kiedy wpisujemy zaległe podatki do Rejestru Należności Publicznoprawnych? 

3. Upomnienia:

  • Wzór upomnienia. Przedawnienie kosztów upomnień: przesłanki przedawnienia kosztów upomnień.
  • Czy wszystkie „stare” koszty upomnień się przedawniły?
  • Jak liczyć termin przedawnienia kosztów upomnień?
  • Czy i jakie okoliczności przerywają bieg terminu przedawnienia kosztów upomnień?
  • Na konkretnych przykładach nauczymy się obliczać termin przedawnienia kosztów upomnień.
  • Jak w praktyce przedawnić koszty upomnienia?
  • Co w praktyce oznacza przedawnienie kosztów upomnień? Czy w związku z przedawnieniem kosztów upomnień, musimy je gdzieś odpisać? Kto odpowiada za przedawnienie kosztów upomnień?

4. Przesłanki do niepodejmowania egzekucji: 

  • Jakie sytuacje usprawiedliwiają niepodejmowanie czynności zmierzających do egzekucji?
  • Kiedy egzekucja podatków jest obowiązkowa, a kiedy nie? 
  • Co się bardziej opłaca: podjęcie egzekucji czy nieprzystąpienie do niej?

5. Ustawowa regulacja współpracy wierzyciela, organu egzekucyjnego i dłużnika – na czym polega? Jakie warunki musi spełnić wójt, burmistrz, prezydent miasta czy zarząd związku międzygminnego, aby nie uchybić przepisom?
6. Dalszy tytuł wykonawczego – kiedy mamy obowiązek go wystawić?

  • Czym różnią się dalsze tytuły wystawiane do zbiegu egzekucji i wpisu hipoteki?
  • Kiedy wystawiamy dalszy tytuł wykonawczy w ponownej egzekucji? 

7. Kolejny tytuł wykonawczy – na czym polega i do czego służy? Kiedy i w jaki sposób wystawiamy kolejny tytuł wykonawczy?
8. Nowe uregulowania ponownego wszczęcia egzekucji:

  • Kiedy umorzone postępowanie egzekucyjne można wszcząć ponownie? 
  • Czy jest to prawo czy obowiązek wierzyciela?
  • Jak powinien postąpić wójt, żeby ponowna egzekucja była skuteczna i doprowadziła do wyegzekwowania zaległości?
  • Czy w ponownie wszczętej egzekucji wierzyciel może dochodzić i w jaki sposób zapłaconych we wcześniejszych egzekucjach kosztów egzekucyjnych?

9. Nowy katalog opłat w postępowaniu egzekucyjnym w administracji:

  • Które opłaty będzie ponosił wierzyciel? Jak się przed nimi uchronić?
  • Jak wójt będzie mógł odzyskać zapłacone przez wierzyciela (wójta) koszty egzekucyjne?
  • Czy koszty egzekucyjne można umorzyć? Jak doprowadzić do umorzenia kosztów egzekucyjnych?
  • Przedawnienie kosztów egzekucyjnych, czyli które koszty będą obciążać wierzyciela, a które wójt będzie mógł uznać za przedawnione? Jak liczyć termin przedawnienia kosztów egzekucyjnych?
  • Kto odpowiada za przedawnienie kosztów egzekucyjnych?

10. Nowe osoby w postępowaniu egzekucyjnym – kto oprócz dłużnika może płacić po wystawieniu tytułu wykonawczego?
11. Odpowiedzi na pytania.

Informacje o prowadzącym

Doktor nauk prawnych o specjalności prawo finansowe; ekspert w dziedzinie dochodów jst, procedur podatkowych i egzekucji należności na rzecz jednostek samorządu terytorialnego; rozprawę doktorską obroniła na Wydziale Prawa i Administracji w Katedrze Prawa Finansowego i Prawa Podatkowego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie; wieloletni redaktor naczelny „Prawa Finansów Publicznych”, konsultant NIK Delegatury w Poznaniu, konsultant i wykładowca RIO, autor książek min.: „Podatki dla gmin i nie tylko”, „Windykacja podatków. Komentarz praktyczny”, „Zaświadczenia”, „Dochodzenie i egzekucja opłaty śmieciowej”, „Zmiany w postępowaniu egzekucyjnym w administracji – praktyka” oraz publikacji z dziedziny prawa finansowego i procedur podatkowych „Gazety Prawnej”, „Finansów Komunalnych”, „Przeglądu podatków lokalnych i finansów samorządowych”, „Prawa Finansów Publicznych”, biuletynów RIO oraz wydawnictw INFOR, CH Beck i Wolters Kluwer Polska.

Koordynatorzy

 

Elżbieta Roman

Specjalista ds. szkoleń
tel. 
+48 732 983 894
elzbieta.roman@frdl.org.p